חלק חשוב מאד, קריטי אפילו, בתרגול של הדבר הגדול הזה ששמו יוגה, נקרא סוואדיהיה.
המילה הזו היא חיבור של שני מונחים בסנסקריט. סווה (עצמי) ו-אדהיאיה (למידה). סוואדיהיה היא חקירה עצמית או לימוד עצמי, והיא למעשה מנחה את מי שבוחר או בוחרת לחיות חיים שיוגה מעורבת בהם, להביט פנימה אל עצמם, להסיק מסקנות ולהגיע לתובנות בנוגע לשאלות גדולות כמו "מה עלי לעשות כדי להבין טוב יותר את עצמי"? או "למה אני עושה את מה שאני עושה?".
פירוש נוסף למונח סוואדיהיה, הוא התעמקות בכתבים או במקורות.
טקסטים שנכתבו שנים אחורה, מכילים איזשהו ידע עתיק ותובנות שאליהן הגיעו אנשים שחיו חיים אחרים משלך, אבל התעמקו באותן השאלות הגדולות האלו, שחלקן מעסיקות גם אותי ואותך היום.
אחד הטקסטים האלו, היוגהסוטרה, הוא טקסט שאני מאוד אוהב לקרוא. אם לא הכרת אותו, אז אפשר להתייחס אליו כאל "המדריך המתומצת, לכאורה, להבנה של מה זה יוגה". הטקסט הזה אהוב עלי כל כך כי יש בו דברים שרלוונטים מאד לחיים שלי כיום ויכולים להיות רלוונטים לחיים שלך גם כן.
כל ההקדמה הזו, היא כדי לדבר על שורה נהדרת אחת ויחידה מתוך הטקסט הזה ושבעיני מתמצתת את הרוח הפרקטית שלו. בסופה של רשימת הצעות לתרגול מדיטציה, בה מתואר במה מומלץ להתמקד כדי להצליח להגיע לאן שנרצה להגיע, מסיים המחבר בהנחיה "או (שתתמקד) בכל דבר אחר שתמצא לנכון". (סוטרה 1.39).
השורה הפשוטה הזו כל כך יפה ורלוונטית בעיני מפני שהיא מדברת על עקרון מפתח בדרך לחיים בריאים וטובים.
הנחיות וחוקים המדברים על איך "נכון" לחיות, מה "צריך" לעשות ומכאן גם על מה "לא צריך" לעשות, ניתן למצוא כמעט בכל שיטה שמטרתה שיפור חיים. משיטות תזונה שונות, דרך שיטות תנועה פיזיות, אסכולות מחשבה פילוסופיות ועד זרמים דתיים שונים ומשונים. כמעט בכל אחת מהן יש סט של הוראות שמטרתו ליצר התחייבות מצד המקיים אותן שבצידה הבטחה, הבטחה לשינוי.
הסוטרה או המשפט שאותו הזכרתי קודם, שמגיעה כחלק מטקסט שהוא כעקרון מעין סוג של מדריך בפני עצמו, אומרת למעשה שאם כל מה שנכתב עד כה לא מסתדר, עדיף לעשות את מה שנראה לך לנכון.
החיים כל כך מבלבלים לפעמים, עד כי נדמה שצריך הוראות מדוייקות והנחיות ברורות כיצד למצוא את הדרך הנכונה. אבל היוגה אומרת דבר מעניין מאד, שמגולם בחלקו במשפט ההוא, שהזכרתי קודם. לפעמים צריך להתייחס לידע, להנחיות, להוראות - בעין ביקורתית ובוחנת, לפעמים צריך למצוא את הדרך שנכונה לך היום, עכשיו, גם אם היא שונה ממה שנדמה שצריך להיות או שונה ממה שמישהו, בעל סמכות כזה או אחר אמר.
הידע להיטיב עם עצמך, כבר טבוע בך בפנים והחשש להשתמש יכול להיות מה שמעכב אותך.
לכן, החקירה הפנימית הזו, הסוואדהיה - מובילה אותך, אם המבט שלך אמיתי וכנה, למקומות שבהם מתגלה שמה שחשוב ונכון עבורך היא החוייה הפנימית, התחושה האישית שלך, האינטואיטיבית - שלעיתים מסתדרת ולעיתים לא מסתדרת עם הידע שמגיע אליך מבחוץ.
החוויה הפנימית, לא צריכה להיות "מיושרת" עם החוויה החיצונית, בכדי ששינוי אמיתי לטובה יתרחש. היא צריכה להיות מיושרת רק עם עצמה.
החקירה הפנימית שאליה קוראת היוגה, מכוונת אותך למרבה הפליאה,למצוא את הדרך להשתחרר מהחוקים של היוגה עצמה, למצוא דרך אישית, שאולי שונה מכל דבר אחר שכתוב בכל מקום אחר - לגלות את מה שכבר ידעת ולתת לעצמך לא לשכוח את זה אף פעם.
הדרך האישית הזו מכונה סוואדהרמה, אבל זה כבר סיפור אחר.
Comentários