top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תorikeren

האם היוגה מחסנת מפני מחלות?

כמו בכל סתיו חטפתי צינון. זה מתחיל תמיד אותו הדבר - גירוד בגרון שמתפתח לכאב גרון, שנרגע אחרי יום והופך לנזלת ושיעול. תמיד אותו הדבר. הקול שלי הופך עמוק ונמוך ומשהו מציק לי בפנים וגורם לי להשתעל ללא הפסקה.

תמיד אותו הדבר. מתחיל ונעלם אחרי שבוע.

באחד מימי השבוע דיברתי עם חברה שהבחינה בקול העמוק שלי ושאלה אותי אם אני חולה. כשאישרתי שאני קצת מצונן היא התפלאה: " הייתי בטוחה שמי שעושה יוגה לא חולה".

זו מחשבה מצחיקה קצת, חשבתי.

אבל כן, אני כן חולה לעיתים.

נסיתי להבין מה עומד בבסיס המחשבה הזו והבנתי שיוגה יכול להראות למביט מבחוץ, כמו תרופת הפלא האולטימטיבית כנגדי הרעות החולות של העולם.

יוגה היא תרופה ללחץ, מי שמתרגל יוגה לא כועס, יוגה הופכת אותך לרגוע ומאוזן, יוגה עושה אותך בריא וחסין כנגד מחלות.

כמובן שתרגול יוגה סדיר אינו משהו שקורה במנותק משאר החיים – הרבה פעמים אורחות החיים משתנות כך שבנוסף לתרגול הפיזי, מתחזקת גם המערכת הנשימתית, המערכת החיסונית ומערכת העיכול. תרגול יוגה גורם להסתכלות שונה על האוכל אותו אני אוכל ובחירה מודעת במזונות בריאים יותר. תרגול היוגה אכן עוזר להעלאת רמות השקט המנטלי וליכולות המיקוד והריכוז והוא אכן מפתח ראיה יותר מפוקחת על העולם.

אך מה שתרגול יוגה אינו עושה הוא העובדה שהוא אינו הופך אותך לאדם על. כזה שמחוסן מפני מחלות, כזה שאדיש לגירויים מבחוץ ולחיים העוברים עליך. הוא עוזר לך להתמודד טוב יותר עם החיים אך אינו מעלה אותך מעליהם.

כך שיתכן מאד שגם יוגים אדוקים, יחלו מדי פעם, יתרגזו מדי פעם או יתייאשו מדי פעם בפעם.

זה אך טבעי.

מה שעוד טבעי הוא הדרך שאותה מלמד התרגול הכולל הזה להתמודד עם כל אלו – היוגה עוזרת לך לפתח מבט מסויים על החיים. על עצמך וגופך, על הנשימה שלך והמחשבות שלך. על היחס שלך לעולם ועל הדרך שבה העולם פוגש בך.

בדרך הזו, גם אם נוצרות נקודות של חיכוך בינך ובין העולם – גם אם הדברים מביאים אותך לידי כעס או ייאוש, תשוקה או מחלה – גם אם כל אלו קורים, הם אינם קורים בתוך חלל ריק והם אינם דברים אשר מתקבלים כמובנים מאיליהם. התרגול מאמן אותך לחשוב על הדברים שקורים, להסיק מסקנות ולפעול פעולות הנובעות מהמסקנות הללו. כך שגם אם טיפלת בעצמך היטב, צרכת מזון בריא וישנת מספיק וחלית בכל זאת – יש לתרגול הזה, כלים שעוזרים לך להתמודד בצורה מיטבית עם המחלה.

המבט נכוחה המתפתח בך, עוזר לך להבין מה הגוף שלך צריך בכדי להתמודד עם המחלה (האם זו שינה? מזונות שונים? תרופות?) והידיעה כי למרות שעשית מאמץ בכל זאת קרה דבר לא רצוי, היא ידיעה מנחמת באיזשהו מקום – כי היא עוזרת לך להבין שוב ושום כי הנך בן אדם ולבני אדם קורים דברים מדי פעם, אשר אין להם שליטה עליהם. התרגול היוגי, על כל הפרקטיקות הגופניות והמנטאליות שלו, עוזר ונותן לך כלים בכדי להתמודד בצורה הגיונית, מיטבית ומותאמת – בכדי שבפעם הבאה שאותן נקודות חיכוך עם הקיום האנושי שלך יפגשו בך – יהיה לך את הידע הנכון להתמודד עמם בדרך הנכונה.


התרגול מלמד אותך להתאמץ מנטאלית כשיש לך צורך בכל ולשחרר אחיזה ולנוח כשיש לך צורך בכך – הוא מלמד אותך שגם זה וגם זה הן שתי דרכים לגיטימיות ואין האחת טובה מהאחרת.

היוגה אינה מבטיחה לך חסינות אלא מלמדת אותך דרכים להתמודדות. התרגול נותן לך עמידות מסויימת אך הוא אינו מבטיח כלום.

המורה שלי נהג היה לומר שהיוגה לא מבטיחה לך שלא תחלה אבל היא כן מלמדת אותך להתמודד טוב יותר עם מחלות.

בעיני רק הידיעה הזו, ההבטחה הגלומה בידיעה הזו, היא כשלעצמה כבר הצעד הראשון בדרך להחלמה.




17 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page