top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תorikeren

להבין ולסלוח

יום כיפור בפתח, זמן לבקש סליחה ולערוך חשבונות נפש. זה נראה לפעמים כאילו כל השנה נצברת ומסתכמת ביום הזה, בו צריך לבדוק מה היה ועם מי ולהתחשבן. אולי אני צריך לבקש סליחה ממישהו? אולי מעצמי?

למה צריך יום לזה בעצם?

האם לא כל יום הוא הזדמנות לחשבון נפש?

בחינה של המחשבות ושל הפעולות שנובעות מהמחשבות הן חלק משמעותי בתרגול. אני יכול לומר שלעיתים קרובות זה תופס את החלק הגדול והמשמעותי ביותר בתרגול שלי – לפני התרגול הפיזי ולפני התרגול הנשימתי. היום יום שלי מורכב מאינספור חשבונות נפש, כמעט בכל רגע.

תוצאות החשבונות האלו לא תמיד נעימות לי – אני מבין עד כמה אני אדם רגיל. אדם שטועה, שמפחד, שכועס.

ויחד עם כל אלו – אני לא מאפשר לעצמי לקבל את הדברים כמובנים מעצמם. המבט שלי מחפש כל הזמן את המניעים לפעולות שלי ואני מנסה להבין ממה הכל נובע. מה גורם לי לחיות בדרך שבה אני חי? מה מוביל את הבחירות שלי ומה ומעצב אותי כאדם?

ביום כיפור נהוג לסכום את סך הפעולות ולאפס את החשבון עם מי שפגעת בו – אם זה עצמך או החבר או החברה שלך, אם זה האל שלך או העולם שלך – אם פגעת, יש לך צ'אנס לכפר.

ישנו רעיון יפה המדבר על שלושה גורמים לכאב בחיים שלך – שלושת אלו נקראים Tapatraya או שלושת המכאובים.

מתוך הבנה שעצב וסבל הם חלק בלתי נפרד מהחיים – הכתבים ההינדים מחלקים את כל הגורמים להם לשלוש קבוצות.

- אלו שמקורם בך ממש, בתהליכים הפנימיים שקשורים בך – Adhyatmika – הדברים שסיבתם היא הגוף או הנפש שלך, מחשבות, מחלות או גורמים פיזיים שמקורם בך ורק בך.

- אלו שמקורם בעולם החיצוני לך – Adhibhutika - הדברים החיים הממלאים את העולם שמשפיעים עליך כמו אנשים אחרים, בעלי חיים וכ"ו.

- ואלו אשר משפיעים על החיים שלך ואשר אין לך כל שליטה עליהם – Adhidaivika – השפעת הזמן, הטבע וכל מה שמתקיים איתך או בלעדייך.


החלוקה הגסה הזו עוזרת להבין מה בעצם קורה וממה נובעים הדברים. הידע הזה מאפשר לא רק הבנה ולא רק למידה והסקת מסקנות אלא גם ובעיקר השלמה.

לא הכל קשור אליך, לא הכל ניתן לשינוי ולא הכל ניתן לשליטה.

חשבון הנפש טוב שיעשה בכל רגע, בינך לבין עצמך – הסליחה והמחילה טוב שתעשה בינך לבין עצמך ולאחריה כבר יהיה קל יותר להביט החוצה אל העולם ולהתחשבן איתו.



14 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page